s.a.y.a.s.i.m.p.l.e

s.a.y.a.s.i.m.p.l.e
War Memorial Kundasang

Followers

Menanti Tarikh Itu

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Monday 1 August 2011

Hari Pertama



Assalamualaikum wbt..
Alhamdulillah... hari niey adalah hari pertama semua umat Islam di seluruh dunia menjalani ibadah puasa di hari pertama... jadi malam tadi adalah malam pertama bertarawikh.. pada yang sempat menunaikannya, Alhamdulillah.. kepada yang tak sempat, ambillah peluang di kemudian hari... sebagai manusia biasa kita tak boleh jadi seseorang yang sempurna.. tetapi.. kita boleh mengubah sesuatu agar nampak lebih sempurna.. aku pon begitu juga, mengambil masa dan peluang untuk sentiasa memperbaiki diri dalam setiap keadaan.. supaya menjadi manusia yang lebih matang.. walau pun kadang2 aku sendiri tertanya2 apakah aku membuat keputusan yang betul.. Allah lebih mengetahui dalam setiap kejadian.. 

Hari ini.. 1 Ramadhan Bersamaan 1432Hijrah.. 1 Ogos 2011.. Hari Isnin.. perasankah kita waktu ini adalah tarikh dan hari yang pertama..? wlau pun hari Ahad adalah hari pertama dalam satu minggu, tapi Isnin adalah hari pertama bekerja, bersekolah, melakukan aktiviti persatuan, membuat lawatan rasmi dan sebagainya.. sungguh indah kejadian dalam bumi ini.. setiap nombor yang dijadikan, pasti membawa maksud tersendiri..

Hari pertama berpuasa niey apa yang aku nak lakukan eah..? banyak benda boleh buat... jadi perancangan itu sangat penting.. baru lar sesuatu kerja yang dilakukan lebih sempurna.. memang betul kita hanya merancang tuhan yang menentukan.. tetapi kita boleh kan berdoa agar apa yang dirancang berjalan lancar.. aku juga tak terlepas peluang berbuat demikiana .. memang seronok apabila merancang.. seronok ker kalau perkara yang dirancang tue berserabut perjalananya..? tentu lar tidak.. tak kisah lah apa pun yang kita rancangkan.. walau pun sekadar nak pergi beli topup.., bertangguh masa tiba2 hujan.. nak buat urgent call tapi kredit tak ada.. haa mase tue lar macam2 perkataan boleh terpacul, macam2 gerak dan tingkah laku boleh dilakukan secara tak sengaja.. so.., takkan dalam bulan mulia niey nak buat perkara macam tue.. kurang pahala puasa nanti...



Entah apa yang aku merapu pagi2 niey..hehehe.. taip ikut perkataan dari hati dan pemikiran spontan.. Ingat lagi masa aku berpuasa tahun lepas.. sebab tahun lepas jer yang paling fresh..huhuhu.. aku ngah praktikal masa tue.. jadi lepas sahur dapat lena sekejap then get ready untuk pergi klinik.. masa tue bersyukur alhamdulillah tak dapat praktikal kat hospital sebab mana2 yang dapat hospital tak dapat balik awal..huhu.. dalam bulan puasa aku praktikal 4 minggu.. 2 minggu klinik desa, 2 minggu lagi klinik desa tapi dah macam klinik kesihatan.. so dapat balik awal pukul 3 petang.. seronok lar kan masa tue.. pengalaman memang seronok.. bila berpuasa waktu bekerja, kurang lar aku buang masa.. asal waktu rehat jer tidur.., macam2 gaya tidur ada.. masa tue lebih kurang 10 org student (aku dan kawan2) masa hari pertama tue blur.., tak tahu nak buat apa.. nak handle kes cmner.. biasa lar hari pertama.. lepas tue terus tau nak buat apa.. tapi dengan arahan staff nurse lar.. bukan buat sendiri..hehehe..

Hari pertama berbuka beli kat depan jer.. nak masuk rumah/hostel kena jalan kaki lebih kurang 7-10minit.. bergantung kepada kelajuan.. paling cepat pon 7 minit lar.. kat luar tue adalah orang jual makanan serta juadah berbuka.. dan aku paling feveret sekali adalah nasi lemak sambal kerang.. kalau beli sebungkus memang tak sah lar aku makan..haha.. MESTI beli 2 bungkus sebab memang sedap.. nasi dia kurang santan, sambal pon kurang pedas.. harga pon kurang mahal.. RM1.40/each jadi membuatkan aku terpikat..nasi lemak lar.., bukan penjualnya.. 



Akhir kemerapuan aku mengucapkan selamat menunaikan ibadah puasa dalam bulan Ramadhan.. semoga kita sama2 mendapat keberkatan dari Allah SWT.. Amin..Salam ceria dari aku.., Athirah.. (^_^)

No comments:

Post a Comment

saya amat mengalu-alukan comment anda (*_*)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...